نقاشی موزاییک MosaicArt

آموزش و اجرای نقاشی موزائیک

پست سوم-رنگها
ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱٥  کلمات کلیدی:

مفهوم رنگ

(رنگ خود زندگی است)

زندکی ما سر شار از رنک است.و جلوهای متنوع رنک به همراه نقش اهمیت زیادی در زندکی ما پیدا کرده است و مفاهیم متفاوتی را در ذهن ما زنده می کند.رنگ در همه ابعاد زندگی جاریست وبنابراین مفهوم آن به همان گستردگی مفهوم زندگی است.وقتی درباره رنگ صحبت به میان می اید در وهله اول نمود خود رنگ همچون رنگ زرد رنگ قرمز یا رنگ ابی در ذهن متبادر می شود.هر چند که در هنر و به طور خاص در هنرهای تجسمی نیاز به درک مباحث تخصصی و نقش کاربردهای رنگ را داریم.مثلا رنگ را می توان عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش دانست
می توان سه دسته اثار را تشخیص داد که در انها هنرمندان نقاش مفاهیم و ویژگیهای رنگ را به کار گرفته اند.


1.جنبه توصیفی رنگ:
رنگ به عنوان عنصری تجسمی برای توصیف موضوع- مثلا نقش رنگ در نمایش و توصیف رنگ میوه یا نمایش پاییز ویا زمستان و.......یا رنگ در عکسهای رنگین و اثار نقاشان طبیعت گرا و....
2.جنبه نمادین و استعاری:
رنگ به عنوان عنصر نمادین و استعاری که ویژگیهای باطنی و درونی اثر را بر اساس موضوعات و مفاهیم مورد نظر هنرمند.برای انتقال معانی خاصی به نمایش می گذارد برای مثال در بسیاری از اثاری که هنرمندان بر اساس محتوای موضوعات اعتقادی مذهبی وافسانه ای ساخته اند.کاربرد رنگ عموما جنبه ای نمادین و استعاری دارند.
3.جنبه درونی وزیبا شناسانه:
استفاده از رنگ برای به نمایش گذاشتن ارزشهای درونی وزیبایی ها و تاثیرات خود رنگ، بدون در نظر داشتن ارزش های استعاری وتوصیفی رنگ.این خصوصیات بیشتر در هنر معاصر دیده میشود بطوریکه در بعضی اثار فقط بر اساس همین خصوصیت رنگ ساخته شده اند همچنین از این خصوصیت رنک به عنوان جنبه تزئینی در بسیاری از محصولات صنایع دستی وهنرهای سنتی مثل ظروف،معماری،فرش،گلیم، طراحی پارچه ودوخت لباس بهره میبرند.
البته تفکیک این جنبه های سه گانه کاربرد رنگ از یکدیگر به هیچ وجه به معنای آن نیست که هر کدام از آثار و شیوه های یاد شده صرفا یکی از جنبه مورد توجه هنرمندان بوده است .
بلکه یک یا تعدادی از این جنبه ها را در اثر خود مورد تاکید و استفاده قرارداده اند .
اگر چه که رنگ همواره به عنوان ماده و عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش و تصویر گر و گرافیست مورد تاکید قرار می گیرد . لیکن نقش آن نه تنها در سایر شاخه های هنر تجسمی قابل بررسی است . بلکه در هنرهای دیگر نیز ازاهمیت ویژه ای برخوردار است .
همانگونه که در همه آثار گرافیک ، رنگ و نحوه کاربرد آن اهمیت ویژه ای دارد ( مثلا مقوله بسته بندی رنگ موجب رونق بازار تجاری یک کالا میشود . ) به همین نسبت کاربرد رنگ در آثار حجمی ، فضاهای عمومی شهری و معماری می تواند روح و حیات خاصی را در زندگی جمعی بدهد و یکی از ارکان اصلی طراحی شهری ، معماری و مجسمه سازی تلقی می شود .
ویژگیهای زیبایی شناسانه رنگ و تاثیرات گرافیکی آن در طراحی صحنه ، لباس بازیگران ، نور و عوامل جنبی حیطه کاربردهای رنگ را باز هم گسترده تر به نمایش می گذارد .کاربردهای بسیار متنوع رنگ و نقش تاثیر از آن در زندگی ، هنر ، صنایع و علوم زمینه های مناسبی را فراهم آورده است 2.
حدود سه قرن قبل که تجربه نور توسط نیوتن انجام گرفت تحقیقات راجع به رنگ و مواد رنگی و ساخت رنگ ها گسترش پیدا کرد و همچنین در ساخت مواد رنگین طیف بسیار گسترده ای از رنگ های طبیعی و مصنوعی با امکانات و ویژگی های متعدد ساخته شد و فراگیر گشت و مورد استفاده هنرمندان قرار گرفت .
مفهوم رنگ در کنار کاربرد آن معنی می شود و چون مفهوم رنگ دامنه ها و ابعاد بسیار گسترده ای دارد به طور دقیق قابل فهم نیست بنابراین برای درک هر چه بیشتر رنگ ویژگیهای آن را مورد مطالعه و بررسی قرارمی دهیم .


رنگهای گرم وسرد :
می دانیم نور سفید به طیف رنگ های قرمز-نارنجی-زرد-سبز-آبی-نیلی و بنفش تقسیم بندی می شود.این رنگ ها به 2 نوع رنگ های گرم(قرمز-نارنجی-زرد)و سرد(سبز-آبی-بنفش)تقسیم شده اند.
سایه هایی که اطراف مرکز رنگ بنفش(ترکیب آبی و قرمز)ایجاد می گردند،سبب می شوند که سردتر یا گرمتر به نظر برسد،که بستگی به ویژگی های رنگ قرمز یا آبی دارد،یعنی رنگ ارغوانی روشن و بنفش یاسی سردترند و قرمز آلبالویی و بنفش گرمتر.
برخی رنگها بیش تر از رنگ های دیگر چشم را خیره می کنند،بعضی از رنگها در نگاه اول و بعضی دیگر در نگاه دوم دیده می شوند.با یک نگاه اجمالی به دایره رنگ،متوجه می شوید که چشم به طور غریزی،ابتدا
رنگهای قرمز-نارنجی و زرد را می بیند و سپس روی رنگهای سرد مثل سبز-آبی و قهوه ای حرکت می کند.
هنگام استفاده از رنگها،باید به اثر آن رنگ توجه داشته باشید:به هنگام استفاده از رنگها،باید یک پالت از رنگهای قرمز-نارنجی و زرد احساس گرمی را در شما ایجاد نماید که به آنها رنگهای غالب می گویند و محیط اطرافشان را تحت تاثیر قرار می دهند و به دلیل تاثیرشان روی چشم سبب میشوند که فضا کوچکتر به نظر برسند که البته این مسئله مشکلی را بوجود نمی آورد.ورودی هال اگر با قرمز کار شود احساس خوبی را ایجاد می کند.
رنگ های سرد از جمله آبی ها-سبز ها و نیلی وقتی در کنار هم قرار می گیرند سبب می شوند اتاق سردتر به نظر برسد و رنگ قهوه ای نیز این حالت را تشدید می کند پس باید با دقت و در جای مناسب خود قرار گیرند تا فضاهای کوچک،بزرگتر به نظر برسند.بهرحال،رنگ آبی ملایم-سبز و بنفش روشن(یاسی)برای باغچه انتخاب خوبی است.در انتخاب رنگ باید توجه شود که اگر در فضاهای بزرگ بکار می رود،تن رنگ و اندازه قطعات موراییک را تغییر دهد تا جذاب به نظر برسد.

انتخاب رنگ مناسب جهت پوشش دادن :
باید به مواردی که در کار موزاییک به کار رفته و یا فضاهایی که در آن قرار خواهد گرفت توجه ویژه ای داشته باشید.باید روابطی بین رنگ اتاق و کار پیدا کنید.با مطالعه راجع به مبلمان و دیوارهای خانه،می توانید تشخیص دهید که چه رنگی را انتخاب نموده و سپس از موزاییک استفاده نمایید.
فرض کنید که پانل کار قرار است روی کف زمین یا روی هر چیز دیگری نصب شود بنابراین رنگ زمین باید روی درجه روشن تر یا تیره تر از دیوار و کف باشد،یا اینکه رنگش باید با رنگ قاب ها ی موجود در اتاق هماهنگ گردد.

ملات روشن وتیره :
پس از پایان کار فضاها ی خالی زیادی وجود خواهد داشت که می توانید این فضا ها ی خالی را با ملات پر کنید.انتخاب رنگ ملات اهمیت زیادی دارد.یک ملات روشن نتیجه کار را روشن تر و ملات تیره تضاد خوبی را ایجاد می نماید.
کاربرد تضاد (کنتراست) :
تضاد سبب حرکت چشم شده و به روش های مختلف مطرح شده است.ایجاد تضاد سبب جذاب تر شدن طرح می گردد.برای ایجاد تضاد میتوان از ترکیب مواد مختلف،تفاوت در بافت،تغییر رنگ ها و اندازه متفاوت قطعات و نیز چیز هایی چون طلا،نقره،شیشه و آینه استفاده کرد.حتی شما می توانید با تاباندن نور روی سطح هم کنتراست ایجاد کنید.